Kärlek, Kina & Indien

Sammet, siden och broderier. Att komma hem till Daphne och Rolf är som att kliva in i sagosamlingen Tusen och en Natt. Här finns alltid något nytt att upptäcka.

För tio år sedan flyttade Daphne och Rolf in i sitt första gemensamma hem, en sekelskiftesvåning i Vasa-stan i Stockholm. Då var den 150 kvadratmeter stora lägenheten i ett bedrövligt skick. Sedan dess har det hänt mycket. En vägg har tagits bort så sex rum har blivit fem. Vardagsrum har förvandlats till kök, och tvärtom. Taket i det nya köket har sänkts för att man skulle kunna installera spotlights. Stora förändringar kan tyckas, men det som gör våningen unik idag är inredningen. Daphne och Rolf har skapat ett av de mest exotiska hemmen i Sverige. Här samsas möbler, föremål och textilier från delar av världen som de flesta av oss aldrig kommer till. Afghanistan, Uzbekistan, Syrien, Rajasthan och Kina, för att nämna några. Inredningen avslöjar också en hel del om deras egna spännande liv.

SOVRUMMET. Väggarna och en del av taket är klädda med bonader från Uzbekistan. Sängen är en dagbädd från Java. Överkastet kommer från Raja. Fåtöljen i sammet är köpt på auktion, likaså lampan.

SOVRUMMET. Väggarna och en del av taket är klädda med bonader från Uzbekistan. Sängen är en dagbädd från Java. Överkastet kommer från Raja. Fåtöljen i sammet är köpt på auktion, likaså lampan.

– I början av 70-talet åkte jag med min Range Rover från Stockholm till Kabul i Afghanistan. På den tiden var det många europeer som reste dit, berättar Rolf.

Väl i Kabul upptäckte Rolf fantastiska folkdräkter, mattor och smycken som han tog med sig hem. Några Afghanistanresor senare öppnade han Pax (en affär för coola hippies) i Stockholm. Resorna blev fler, och till slut hyrde han ett hus, inte långt från den mytomspunna Blå mosken i Kabul. Men 1979 rullade de ryska stridsvagnarna in i  landet. Invasionen var ett faktum.

– Det har varit en mycket tragisk utveckling i landet. Det är synd. Afghanerna är ett fantastiskt folk, säger Rolf.

När kriget bröt ut flyttade han tillverkningen av kläder till Indien, det blev också fröet till att han långt senare startade inredningsbutiken Raja i Stockholm. Under åren med Pax stötte han dock ihop med Daphne, som jobbade extra hos honom. Sedan skulle det dröja ytterligare många år innan de träffades på en middag hos gemensamma vänner och blev ett par.

GÄSTRUM. Av ett myggnät har Daphne gjort en himmelssäng. Katten Puma myser.

GÄSTRUM. Av ett myggnät har Daphne gjort en himmelssäng. Katten Puma myser.

Fotomodellkarriär

Daphne bär också på en fängslande historia. Hon ville hålla på med musik, men en väninna gav henne rådet att det var bra att ha synts i pressen innan. Så det blev en provfotografering och sedan var modellkarriären i full gång. Det blev uppdrag i både Afrika, USA och Europa. 

– Men det var egentligen inte modelljobbet som lockade mig, jag var mer nyfiken på alla de berättelser om länderna långt bort som jag hade fått med mig hemifrån, berättar Daphne.

Hennes mamma var född i Kina. Dit hade Daphnes morfar Orvar Karlbeck rest i början av 1900-talet för att vara med och bygga upp deras järnväg. Han stannade i hela 30 år. Men när revolutionen kom, fick familjen fly hem till Sverige. Väl hemma igen flyttade familjen in i ett hus på Lidingö.

– Det var som att komma in i en annan värld. Huset var inrett med de kinesiska möbler som de hade haft med sig hem, minns Daphne från sin barndom.

Hennes morfars intresse för Orienten fortsatte och han var med om att bygga upp det Östasiatiska museet i Stockholm. 

– Hans relation till Kina var mycket god, eftersom han hjälpte till att åtebörda en del porslin och konst som fanns i Sverige, säger Daphne.

Hon är dock glad över att hon fått ärva några saker från morfar, bland annat ett smyckesskrin i pärlemor, en kinesisk trädgårdspall och en koreansk kapherkista.

– Men framför allt en gavel till mammas kinesiska barnsäng. Den har vi i vårt sovrum nu.

– Så det känns som om mina och Rolfs möbler och saker har gift sig med varandra och bildat en symbios, skrattar Daphne. 

GLASMIX. Antika glas blandat med Ikea-glas.

GLASMIX. Antika glas blandat med Ikea-glas.

Annorlunda sovrum

Just sovrummet är det mest annorlunda. Här har väggarna klätts in i väggbonader från Uzbekistan, även i taket hänger det stora broderade tygstycken.

– Folklore är olika för olika länder. Men jag kan ändå tycka att just bonaden i taket har mönster som påminner om våra kurbitsmålningar, säger Daphne.

Själva sängen är en dagbädd från Java. Den pryds av ett överkast i sammet och exotiska, orientaliska kuddar. På ena sidan står en stor spegelvägg som Rolf köpte för flera år sedan från anrika Böhlmarks, där den hade ingått i inredningen. 

Daphne och Rolf har inga barn tillsammans. Rolf har sonen Jeremy, drygt 30, sedan tidigare. Och Daphne har tre barn, Simon, 30, dottern Kim, 27, och sonen Elliot, 24,  som alla flyttat hemifrån. 

– Ja, nu är det bara jag, Rolf, katten och hunden kvar. Våningen är kanske i största laget, men vi har kunnat inreda ett gästrum.

Även gästrummet är unikt. Ovanför sängen med ett vackert överkast och en broderad pläd hänger en slags sänghimmel.

– Den har jag gjort av ett tyg som man använder som myggnät i Goa, berättar Daphne.

KUDDAR. Handgjorda från norra Indien. 

KUDDAR. Handgjorda från norra Indien. 

Stor passion för mattor

Så fort Rolf får en stund över, slår han sig ner och läser om mattor. Sedan åren i Afghanistan har han haft ett passionerat intresse för orientaliska mattor som kan vara riktiga konstverk. I sina ursprungsländer har de dessutom betydligt fler funktioner än våra mattor. Där fungerar de även som möbler, man sitter på dem, man umgås på dem, man ber på dem och man dekorerar på dem. Medan vi i Sverige oftast bara har en matta per rum, så har man i Orienten flera mattor i ett rum. Så är det även hemma hos Daphne och Rolf. I sovrummet ligger de kant i kant och ibland till och med omlott.

– I Afghanistan var det ett sätt att hålla värmen. Men här har vi det för att vi tycker det är vackert, berättar Rolf.

Våningens hjärta är köket, som tidigare var ett vardagsrum. Här samlas familjen, vänner och bekanta till middagar. Själva köksinredningen är supermodern och taket har sänkts för att ge plats åt moderna små spotlights. Det moderna är en härlig kontrast till de antika möblerna. Matbordet är från Indien, medan stolarna är svenska så kallade bryggstolar som Rolf har förlängt för att de ska passa in. Längs väggarna hänger gamla indiska skyltskåp fyllda med glas. Både rikt dekorerade och färggranna glas tillsammans med mer enkla glas från Ikea. Ovanpå står skyltdockshuvuden från modister. Vid en vägg finns en soffa fylld med kuddar. Här kan gästerna sitta bekvämt och skönt medan maten lagas. 

– Soffan är lite annorlunda, eftersom den inte har något ryggstöd. Men vi har lagt massor av kuddar i den. Från början stod den i vårt café i affären, men vi tyckte att den passade bra in här hemma, berättar Daphne.

När Daphne dukar blandar hon gärna svenskt med orientaliska serviser och detaljer.

– Jag har ett par ljusstakar i rokokostil och ett par i svulstig barockstil. Jag tycker de smälter in fint bland allt det orientaliska, säger hon. 

I nästan alla rum finns gröna oaser. Palmer, fikusar, fredsliljor och orkidéer är elegant placerade i olika rum. De står på golvet i krukor och klättrar och slingrar sig längs väggar och fönster. Vid ett ljust fönster står ett blomsterbord från 1910-talet fyllt med grönt. Även i badrummet ramar gröna växter in ett läckert gammaldags badkar. På utsidan är badkaret inte emaljerat, det ger en antik touch.

BADRUMMET. Ett fristående badkar på tassar från Magasin 13 sätter stilen i badrummet. Underbart med de gröna växterna till.

BADRUMMET. Ett fristående badkar på tassar från Magasin 13 sätter stilen i badrummet. Underbart med de gröna växterna till.

Alla väggar i våningen är målade i brutet vitt.

– Det vita behövs, eftersom all inredning och textil har mycket mönster och mycket rött i sig, säger Daphne.

I vardagsrummet, eller salongen som man sa förr i tiden, finns en av de få moderna möblerna. Det är en diskret soffa från Walles & Walles.

– Men den har fått sällskap av ett antikt bord från Indien med gulddetaljer och bergère-fåtöljer, säger Daphne.

På väggen ovanför soffan hänger en tavla av den kände indiske konstnären Ravi Varma. Och här och där står lampor som man inte riktigt trodde fanns. Några är utsökta mässingsarbeten från Syrien, andra har långa pärlfransar.

Överallt har ögat något nytt att upptäcka. Ja, att komma hem till Daphne och Rolf är lite som att kliva in i sagosamlingen Tusen och en Natt.

GRÖN OAS. I sovrummet finns många gröna växter. Blomsterbordet är från 1910-talet och inropat på auktion. 

GRÖN OAS. I sovrummet finns många gröna växter. Blomsterbordet är från 1910-talet och inropat på auktion. 

Har hittat hem

Till vardags driver Daphne och Rolf affären Raja som är specialiserad på indisk och orientalisk inredning. Rolf reser flera gånger om året på inköpsresor. Daphne som fortfarande då och då jobbar som modell, hänger med när hon kan.

Men basen i deras liv är våningen.  Även om den var i ett uselt skick när Daphne kom in i den första gången, tyckte hon ändå att det var som att komma hem. Just här hade hennes mamma gått i skola, nämligen.

– När mamma och hennes familj kom från Kina i slutet av 1920-talet började hon i den Ohlinska skolan som låg här i huset. På det första skolfotot står hon på vår trapp i finkappa och hatt, ler Daphne.  

Av: Gill Renlund  

Foto: Anne Nyblaeus